Skip to main content
03 Maj 2024

Försäkringen hjälpte Maja att komma tillbaka från utbrändheten

Vad händer om du plötsligt en dag vaknar upp och inte klarar att gå till jobbet? Maja Hallén gick från passionerad, hårt arbetande enmansföretagare till en tuff period av utmattning. Nu är Maja tillbaka på jobbet och delar öppenhjärtigt med sig av sin resa. Hon berättar om hur sjukavbrottsförsäkringen blev en viktig del av hennes trygghetssystem.

Maja Hallén är en eldsjäl i glasbranschen. Hon sitter med i Glasbranschföreningens styrelse, har gesäll- och mästarbrev inom konstinramning och driver sedan 2011 det egna företaget Rama AB med inramningsverkstad och förgyllningsateljé i Karlskrona.

Maja berättar om hur hon hamnade i glasbranschen. Det började med att hon sökte på nätet efter information om inramning och av en slump hamnade hon hos Glasbranschföreningen. Sedan fördjupade hon sina kunskaper genom utbildning och kurser via Glasbranschföreningens nätverk och startade efter en tid eget.

Maja förklarar hur hon tänkte kring försäkring för sitt företag:

¬– Under uppbyggnadsfasen av mitt företag fick jag tips från en kollega om Glasbranschföreningens upphandlade försäkringspaket. För mig har det alltid varit självklart att prioritera att vara medlem i Glasbranschföreningen och även satsa på att ha ett bra försäkringsskydd.

Hon påpekar att vissa kostnader för medlemskap och försäkringar ibland kan kännas betungande, men att det är en investering i företagets stabilitet och ens egen trygghet.

– Har man inte råd med bra försäkringar då kanske man inte har råd att driva ett företag överhuvudtaget, reflekterar Maja.

Glasbranschföreningens medlemsförsäkring är en av Säkras upphandlade branschförsäkringar. Försäkringarna är framtagna för att alla medlemmar på ett enkelt och fördelaktigt sätt ska vara trygga med att verksamheten är rätt försäkrad.

– Jag valde att teckna medlemsförsäkringen och kontaktade Säkra för mer information. Jag fick en bra försäkringsgenomgång och jag fick höra om alla fördelar med ett branschanpassat skydd. Det visade sig vara ett komplett och förmånligt paket till ett bra pris.

Åren gick och passionen för det egna företaget var stor.

– Jag jobbade väldigt mycket och levde i princip för mitt företag. Jag körde på i 180 utan att få tillräcklig tid till återhämtning. Det var ju så fantastiskt roligt!

En dag så sa det bara stopp. Maja gick in i den berömda väggen och blev sjukskriven. Själv tänkte hon att hon nog snart skulle vara tillbaka på jobbet igen. Men utbrändheten övergick i en depression och Maja var sjukskriven i nästan ett år.

– Under den perioden blev jag verkligen varse om hur viktigt det är att ha personer i sin närhet som kan stötta och hjälpa. När jag inte längre klarade att sköta företaget så tog jag beslutet att ge min partner fullmakt att ta beslut och hantera alla papper. Det var en stor lättnad för mig att kunna delegera ansvaret till någon jag litade på. Jag kunde fokusera helt och hållet på att bli bättre.

Under perioden Maja var sjukskriven fick hon stor nytta av sjukavbrottsförsäkringen som ingår i medlemsförsäkringen som hon tecknat. Kortfattat kan man säga att en sjukavbrottsförsäkring träder in och täcker företagets fasta eller extra kostnader som uppstår till följd av avbrott på grund av sjukdom eller olycksfall. Det kan handla om utgifter som lokalhyra, el- och telefonkostnader samt fasta ränte- och leasingkostnader.

– För mig var hjälpen jag fick via sjukavbrottsförsäkringen helt avgörande. Utan den ekonomiska ersättningen hade jag varit tvungen att överväga om företaget skulle behöva avvecklas. Nu hade jag friheten att välja hur jag ville göra, och jag slapp starta om helt från noll när jag började arbeta igen. Utan sjukavbrottsförsäkringen hade jag haft en väldig uppförsbacke rent resultatmässigt och ekonomiskt. Att komma ifrån en period av utmattning och sen behöva jobba tillbaka en back log på flera hundratusen kronor hade varit oerhört tungt.

Utöver den ekonomiska ersättningen är Maja väldigt positiv till hur Säkra och försäkringsbolaget Svedea hanterade processen.

– Jag fick också väldigt fin hjälp och stöd från Säkra och handläggaren på försäkringsbolaget. Det var såklart en del papper att skicka in för att ansöka om ersättning från försäkringen. Här hjälpte handläggaren till att hålla koll och stöttade så att allt blev ordentligt gjort. Som egen företagare är man van att lösa allt själv, så det var oerhört välkommet att få det stödet. Eftersom jag hade givit fullmakt till min partner så kunde han också hantera papper för min räkning, vilket var till stor hjälp. Jag kände att jag kunde slappna av och släppa kontrollen lite.

Nu är Maja tillbaka på jobbet sen en tid. Perioden som utmattad och sjukskriven har såklart varit krävande, men den har också varit lärorik på många vis. Maja har gjort flera förändringar i hur hon arbetar idag.

– Jag tänker och agerar annorlunda kring mitt arbete idag. Jag ser till exempel till att inte ha 100% beläggning hela tiden. Då finns det utrymme till flexibilitet och jag riskerar inte att ta på mig för mycket. Jag är i min verkstad tre dagar i veckan, och jag har satt av mer tid för mina intressen, familj och vänner. Idag är jag bättre på att sätta gränser och att säga nej. För att underlätta uppdelningen mellan jobb och fritid har jag skaffat ytterligare en telefon. Då kan jobbtelefonen stanna på jobbet när arbetsdagen är slut, vilket gör det lättare att vara ledig.

Majas berättelse visar att rätt försäkring kan vara avgörande för att bevara både hälsa och företag i svåra tider. Genom stödet från medlemsförsäkringen kunde Maja styra över sitt företags öde och få hjälp att komma tillbaka till jobbet.

– Sjukavbrottsförsäkringen gav mig utrymme att andas och återhämta mig, utan ekonomisk press, när jag behövde det som mest. Det är en trygghet som jag inte skulle vilja vara utan.

Vill du veta mer om hur sjukavbrottsförsäkringen kan hjälpa dig och ditt företag? Prata med din förmedlare så får du råd kring just din situation.

Vill du veta mer?

Önskar du en offert eller vill veta mer om våra tjänster? Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss

Senaste artiklar